Interview met Heleen Smit

Begin dit jaar verscheen ‘Op het verkeerde moment’, de debuutthriller van Heleen Smit. Zoals jullie in mijn recensie hebben kunnen lezen, was ik erg enthousiast over deze thriller. Ik kijk al enorm uit naar de tweede thriller van deze auteur.

Begin dit jaar verscheen ‘Op het verkeerde moment’, de debuutthriller van Heleen Smit. Zoals jullie in mijn recensie hebben kunnen lezen, was ik erg enthousiast over deze thriller. Ik kijk al enorm uit naar de tweede thriller van deze auteur.

Niet alleen ik was enthousiast over ‘Op het verkeerde moment’; veel lezers deelden mijn enthousiaste mening. Inmiddels is Heleen Smit bezig met haar tweede thriller, die begin volgend jaar in de schappen moet liggen. Een mooi moment om de auteur eens een aantal vragen te stellen over onder meer het schrijverschap, hoe het is als je eerste boek zo enthousiast ontvangen wordt en wat haar favoriete boeken zijn.

01. Hoe ben je op het idee gekomen voor je debuutthriller ‘Op het verkeerde moment’?
Heleen: “Dat idee stamt nog uit mijn tienertijd, toen mijn hoofd al vol zat met spannende verhalen. Ik zal een jaar of vijftien zijn geweest toen ik al iets heb opgeschreven (met de hand in een schriftje) over een meisje dat alleen thuis is in een sneeuwstorm en wordt opgeschrikt door een ontsnapte gevangene die voor de deur staat. Pas vele jaren, vele schrijfuren en een schrijfopleiding verder, ben ik helemaal opnieuw begonnen, met een net als ik inmiddels volwassen hoofdpersoon.”

02. Welke keuze zou jij maken als je net als je hoofdpersoon Sophie op een stil bosweggetje iets ziet liggen?
Heleen: “Waarschijnlijk zou ik zelf ook stoppen. Ik ben wel het type dat op zulke situaties afgaat: nieuwsgierig en niet zo snel bang. Zo stonden er een paar jaar geleden ’s avonds in het donker een paar jongens op het dak dat grenst aan ons dakterras (mijn vriend en ik wonen boven winkels). Ik wist niet of het inbrekers of gewoon kwajongens waren, maar ben ‘gewapend’ met mijn telefoon ik erop af gegaan, terwijl ik alleen thuis was. Met een grote mond heb ik ze weggestuurd. Achteraf bonkte mijn hart wel in mijn keel en stond ik te trillen op mijn benen, maar ik zou het zo weer doen.”

03. Je hebt veel lovende reacties voor ‘Op het verkeerde moment’ ontvangen. Hoe was dat voor je? En maakt je dat extra zenuwachtig voor de verschijning van je tweede boek?
Heleen: “’Op het verkeerde moment’ deed mee met een blogtour: twintig dagen lang vanaf de verschijningsdatum verscheen er elke dag een recensie. Dat vond ik echt superspannend, gelijk zoveel meningen van vreemden over mijn boek, dat eigenlijk zoiets persoonlijks is. Maar inderdaad, het pakte goed uit, bijna iedereen die het heeft gelezen is er enthousiast over. Dat is natuurlijk een mooie beloning, maar het voert de druk voor de volgende wel flink op. Zal die net zo in de smaak vallen of valt die tegen? Ik durf het echt niet te zeggen…”

04. Binnenkort verschijnt je volgende thriller ‘In de knel’. Vanaf wanneer is dit boek verkrijgbaar? Kun je al iets over de inhoud vertellen?
Heleen: “Het is de bedoeling dat ‘In de knel’ vanaf 28 januari 2021 in de winkels ligt. Ik ben er nog mee bezig, dus ik voel wel enige druk. Want voordat het zover is, moeten er nog verschillende mensen kritisch naar kijken en zal ik ongetwijfeld nog wat moeten herschrijven.
Het verhaal gaat over Noor, een jonge vrouw die heeft gebroken met haar familie in de Achterhoek en in Amsterdam woont en werkt. Na een verontrustend telefoontje dat er iets mis is op de boerderij van haar ouders gaat ze ernaartoe. Haar vader is verdwenen en haar moeder en broertje zijn niet in staat om voor de koeien te zorgen. Noor springt bij op het bedrijf en raakt zo verwikkeld in verontrustende zaken.”

05. Hoe ziet een gemiddelde werk-/schrijfdag er voor jou uit? Welke gevolgen heeft de coronatijd op jouw werkende en schrijvende leven gehad?
Heleen: “Ik werk vier dagen in de week als redacteur voor een nieuwswebsite in de food- en agribusiness. Daarnaast probeer ik minstens één hele dag in de week te schrijven aan mijn boeken. Door het coronavirus zat ik ineens de hele week aan het bureau te werken waar ik normaal alleen maar schrijf. Dankzij goede communicatiemiddelen online kon ik prima in contact blijven met mijn collega’s en voelde ik me absoluut niet eenzaam. En doordat ik toch al vaak hele dagen in mijn eentje zit te schrijven, ben ik dat thuiswerken ook gewend. Inmiddels ga ik weer twee dagen in de week naar kantoor. Die afwisseling van thuiswerken en af en toe weer wat collega’s zien is erg fijn. Mijn schrijfwerk heeft er ook niet onder geleden, ondertussen heb ik hard verder gewerkt aan ‘In de knel’.”

06. Zijn er auteurs die jou inspireren tijdens het schrijven?
Heleen: “Eén van de auteurs die mij heeft geïnspireerd, is mijn Crime Compagnie-collega Linda Jansma. Toen ik jaren geleden voor het eerst een boek van haar las (‘Kwetsbaar’), dacht ik: zo wil ik ook schrijven. Herkenbare personages in herkenbare settings die in ongewone, spannende situaties terechtkomen. Ik vind het dan ook nog steeds heel bijzonder dat mijn boek door dezelfde uitgever als die van haar is uitgegeven.”

07. Wat voor boeken lees je zelf graag? Welke drie boeken vind jij absolute aanraders om gelezen te hebben?
Heleen: “Ik lees bijna alleen maar thrillers en af en toe wat science fiction. De thriller die ik kan aanraden is ‘Vermist’ van Chevy Stevens, ook zo’n boek dat ik zelf geschreven zou willen hebben.
Verder was ik erg onder de indruk van ‘De oversteek’ van Justin Cronin, over een groep mensen die in een post-apocalyptische wereld in een gesloten gemeenschap wonen, terwijl er buiten de muren bloeddorstige monsters ronddwalen. Al heb je niets met zombie/vampier-achtige verhalen, zoals ik ook niet had toen ik er aan begon, dit is een superboek (deel 1 van een trilogie).
En als je net als ik soms wat meer behoefte aan actie hebt, raad ik de Orphan X-serie van Gregg Hurwitz aan. Erg goede boeken, vol misdaad maar ook met gevoel en een vleugje humor.”

08. Heb je nog schrijftips voor (beginnende) auteurs?
Heleen: “Gewoon beginnen. Niet te lang blijven nadenken over een kloppend plot, maar opschrijven wat je voor je ziet, wat je hoofdpersoon doet, denkt, voelt. Dan komt de rest vanzelf wel en herschrijven en aanvullen kan altijd nog. Zo werkt het in ieder geval voor mij: de grote lijnen van een verhaal heb ik in mijn hoofd als ik begin, maar hoe alles eromheen precies wordt ingevuld en hoe een personage in elkaar zit, ontstaat gaandeweg.”

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!